
Vergi Sirküleri 52 : Vergi Kanunlarında, Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun’da Değişiklikler Yapan 7555 Sayılı Kanun Yayımlandı
SİRKÜLER TARİHİ : 24.07.2025
SİRKÜLER NO : 2025/52
VERGİ KANUNLARINDA, TÜRK PARASININ KIYMETİNİ KORUMA HAKKINDA KANUN’DA DEĞİŞİKLİKLER YAPAN 7555 SAYILI KANUN YAYIMLANDI
(7555 Sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun İle Bazı Kanunlarda ve 635 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 24/07/2025 Tarih, 32965 Sayılı Resmi Gazete’de Yayımlanmıştır.)
Yayımlanan kanun ile 20.2.1930 tarihli ve 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun ve bazı vergi kanunlarında değişiklikler yapılmış olup, getirilen önemli mali düzenlemeler aşağıda özetlenmiştir:
- Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun’da yapılan değişiklikler:
- Cumhurbaşkanı’na Verilen Yetki
Yayımlanan kanunun 1. maddesiyle 1567 sayılı kanunun 1. maddesine getirilen değişiklik ile, Cumhurbaşkanı “Kambiyo, nukut, esham ve tahvilat alım satımı ve kıymetli madenler ve kıymetli taşlarla bunlardan mamul veya bunları muhtevi her nevi eşya ve kıymetlerin alım satımı, kıymetli madenlerin rafinajı ile tüm bu eşya ve kıymetlerin, ticari senetlerin ve tediyeyi temine yarayan her türlü vasıta ve vesikaların memleketten ihracı veya memlekete ithalinin tanzim ve tahdidine ve Türk Parasının kıymetinin korunması zımnında kararlar ittihazına…” salahiyetli kılınmıştır.
Değişiklik 24 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun’da Yer Alan Bazı Müeyyideler Hafifletilerek Yeniden Düzenlenmiştir
Yayımlanan kanunun 2. maddesiyle 1567 sayılı kanunun 3. maddesine getirilen değişiklikler ile maddede yer alan cezai müeyyideler hafifletilmiş, maddede yer alan “ağır para cezası” ve “müsadere” hükümleri kanun metninden çıkartılarak, düzenleme; “Fiil, 1 inci maddede yazılı kıymetlerin izinsiz olarak yurttan çıkarılması veya yurda sokulması mahiyetinde ise 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu hükümlerine göre suç veya kabahat oluşturmadığı takdirde kişi; eşya ve kıymetlerin rayiç bedelinin yarısından iki katına kadar idari para cezası ile cezalandırılır. Bu fiilin teşebbüs aşamasında kalması halinde verilecek ceza yarı oranında indirilir.” şeklinde değiştirilmiştir.
Aynı maddeye yapılan ilaveler ve ibare değişiklikleri ile kanunda yer alan “suç” ibaresi “kabahat” şeklinde değiştirilmiş, “Yetkisiz faaliyetin idari para cezasına ilişkin idari yaptırım kararının kesinleştiği tarihi izleyen beş yıl içinde tekerrürü halinde idari para cezası üst sınırdan uygulanır.” hükmüne yer verilerek, “Yetkisiz faaliyette bulunanların ilan ve reklamlarından veya yaptıkları işin mahiyetinden söz konusu iş yerini, sadece faaliyet izni veya yetki verilmesi gereken faaliyet konularında iştigal etmek maksadıyla açtıkları veya işlettikleri anlaşılıyorsa söz konusu iş yerindeki tüm faaliyetler sürekli olarak durdurulur ve idari para cezası üst sınırdan uygulanır.” ve “Yukarıdaki fıkralarda yazılı kabahatlerin, aynı kabahate ilişkin idari yaptırım kararının kesinleştiği tarihi izleyen beş yıl içinde tekerrürü halinde verilecek cezalar iki kat olarak uygulanır.” düzenlemelerine gidilmiştir.
Belirtilen düzenlemeler, 24 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- Ticari Amaçla Döviz Alım Satımı ile Kıymetli Maden Borsası ve Kıymetli Maden Rafinaj Faaliyetleri Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun Uyarınca İzin Alınması Gereken Faaliyetler Olarak Belirlenerek, Bu Faaliyetlere İlişkin Ücret Tarifeleri Belirlenmiştir.
Yayımlanan kanunun 3. maddesiyle 1567 sayılı kanunun 4. maddesine getirilen değişiklik ile anılan madde aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenerek, belirtilen faaliyetler için Hazine ve Maliye Bakanlığından izin alınması zorunluluğu getirilmiş ve bu faaliyetler için aşağıdaki ücret tarifeleri kanuna eklenmiştir:
“MADDE 4- Aşağıda yazılı olan faaliyetlerde bulunmak için Hazine ve Maliye Bakanlığından izin alınması zorunludur:
- a) Ticari amaçla döviz alım satımında bulunmak.
- b) Borsa İstanbul Anonim Şirketi Kıymetli Madenler Piyasasında üye olarak faaliyette bulunmak.
- c) Kıymetli maden rafinaj faaliyetlerinde bulunmak.
ç) 21/2/2005 tarihli ve 2005/8518 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile katılınması kararlaştırılan Kimberley Süreci Sertifika Sistemi kapsamında faaliyette bulunmak.
Bu Kanun ve bu Kanuna dayanılarak çıkarılan mevzuat kapsamında izin verilen anonim şirketlerin 5 inci madde çerçevesinde belirlenen ekonomik amaç ve konulara aykırı faaliyette bulunduğunun tespiti halinde izinlerini iptal etmeye ve birinci fıkranın (a) bendi kapsamındaki anonim şirketler için; faaliyet yürütülen il ve ilçelerin büyüklüğü, nüfusu, ticaret ve turizm hacmi gibi ölçütler dikkate alınmak suretiyle faaliyet bölgeleri belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Birinci fıkranın (a) bendi kapsamındaki faaliyet izinlerinde ekli (1) sayılı Ücret Tarifesinde, (b) bendi kapsamındaki faaliyet izinlerinde ekli (2) sayılı Ücret Tarifesinde ve (c) bendi kapsamındaki faaliyet izinlerinde ekli (3) sayılı Ücret Tarifesinde belirlenen ücretler alınır.
Birinci fıkranın (a) bendi kapsamındaki anonim şirketlerin şube açma yetkisini haiz anonim şirketlere dönüşme izinlerinde, başvuru tarihi itibarıyla ekli (1) sayılı Ücret Tarifesinin 1 inci ve 2 nci bölümlerinde aynı faaliyet bölgesi için belirlenen ücretler arasındaki fark kadar ilave ücret alınır.
Birinci fıkranın (a) bendi kapsamındaki anonim şirketlerin merkez ya da şube adresinin farklı bir faaliyet bölgesine taşınması izinlerinde; taşınılacak faaliyet bölgesi için ekli (1) sayılı Ücret Tarifesinde belirlenen ücretin mevcut faaliyet bölgesi için belirlenen ücretten yüksek olması durumunda, başvuru tarihinde geçerli olan ücretler arasındaki fark kadar ilave ücret alınır.
Birinci fıkranın (c) bendi kapsamında verilecek faaliyet izinlerinde her bir üretim yeri ve her bir kıymetli maden için ayrı ayrı ücret alınır.
Birinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen anonim şirketlerin paylarının devri izinlerinde ilgili tarifelerde belirtilen ücret, devralınacak pay oranı nispetinde ayrı ayrı alınır. Pay devri izninde bulunan anonim şirketin, bu maddede sayılan birden fazla faaliyet iznine sahip olması durumunda her bir faaliyet iznine ilişkin olarak ilgili tarifede belirtilen ücret devralınacak pay oranı nispetinde ayrıca alınır. Devre konu payların veraset yoluyla intikal etmesi veya pay devrinin bir mahkeme kararından kaynaklanması ya da payları devralacak kişinin mevcut pay sahibi kişinin eşi, altsoyu, üstsoyu veya kardeşi olması durumunda ücret alınmaz.
Bu madde uyarınca tahsil edilecek ücretler vergi dairelerine yatırılır. Ücret tutarları, her yıl, bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında, takvim yılı başından geçerli olmak üzere artırılmak suretiyle alınır.
Bu madde hükümleri kapsamında bu Kanuna ekli ücret tarifelerinde belirlenen ücretlerin tahsilinde Hazine ve Maliye Bakanlığına yapılan ilk başvuru tarihi itibarıyla geçerli olan ücret dikkate alınır.
Cumhurbaşkanı, bu Kanuna ekli ücret tarifelerindeki tutarları iki katına kadar artırmaya ve yarısına kadar indirmeye yetkilidir.”
“(1) SAYILI ÜCRET TARİFESİ
Ticari amaçla döviz alım satımında bulunmak üzere bu Kanun kapsamında faaliyet iznine tabi anonim şirketlerden alınacak ücretler | Ücret Tutarı | |
(1) | Şube açma Yetkisini haiz ise; | |
a) | 1 numaralı faalivet bölgesi | 23.907.400 TL |
b) | 2 numaralı faalivet bölgesi | 21.589.500 TL |
c) | 3 numaralı faalivet bölgesi | 17.271.600 TL |
ç) | 4 numaralı faalivet bölgesi | 12.953.700 TL |
(2) | Şube açma yetkisini haiz değil ise; | |
a) | 1 numaralı faalivet bölgesi | 23.748.450 TL |
b) | 2 numaralı faalivet bölgesi | 19.430.550 TL |
c) | 3 numaralı faalivet bölgesi | 15.112,650 TL |
ç) | 4 numaralı faalivet bölgesi | 10.794,750 TL |
(3) | Şube açma yetkisini haiz olanların şube açma izni başvurusu İçin; | |
a) | 1 numaralı faalivet bölgesi | 14.393.000 TL |
b) | 2 numaralı faalivet bölgesi | 11.514.400 TL |
c) | 3 numaralı faalivet bölgesi | 8.635.800 TL |
ç) | 4 numaralı faalivet bölgesi | 5.757.200 TL |
(2) SAYILI ÜCRET TARİFESİ
Ücret Tutarı | ||
(1) | Borsa İstanbul Anonim Şirketi Kıymetli Mâdenler Piyasasında üye olarak kıymetli madenlere ilişkin faaliyet göstermek üzere verilecek faaliyet izinlerinde alınacak ücret | 28.786.000 TL. |
(3) SAYILI ÜCRET TARİFESİ
Ücret Tutarı | ||
(1) | Kıymelk maden rafinaj faaliyetlerinrie bulunmak üzere verilecek faaliyet izinlerinde alınacak Ücret (her bir Üretim yeri ve her bir kıymetli maden türü için ayrı ayn olmak üzere} | 40.300.400 TL |
Söz konusu uygulama ve değişiklikler 24 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- Vergi Usul Kanununda (VUK) Yapılan Değişiklikler:
Yayımlanan kanunun 4. maddesiyle Vergi Usul Kanunu’nun “Yoklama Fişi”ne ilişkin 131. maddesinde yapılan değişiklik ile “Şu kadar ki yoklama fişinin, bu Kanunun 132/A maddesi kapsamında, koordinat bazlı konum bilgisini ve yoklama yapılan yere ilişkin fotoğrafları içerecek şekilde elektronik ortamda tanzim edildiği durumlarda polis, jandarma, muhtar veya ihtiyar meclisi üyelerinin imzası aranmaz.” hükmü madde düzenlemesine ilave edilmiştir.
Düzenleme, 24 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir
Yayımlanan kanunun 5. maddesiyle VUK’nun Ek.13. maddesinde gidilen değişikliklerle, Gelir İdaresi Başkanlığı taşra teşkilatında çalışan bazı memur ve sözleşmeli personelin fazla mesai ücretlerinin hesaplamasında kullanılan gösterge rakamı 160’dan 300’e, maddede geçen %20 oranlı sözleşmeli personel sayısı sınırlaması ise %20’den %40’a çıkartılmıştır.
Değişiklik, 1 Ağustos 2025 tarihinde yürürlüğe girecektir.
- Katma Değer Vergisi Kanununda (KDV) Yapılan Değişiklikler:
- Bazı Taşıtların Savunma ve Emniyet Kurumlarına Teslimlerinde KDV İstisnası Getirildi.
Yayımlanan kanunun 6. maddesiyle KDV kanununun 13. maddesinde yer alan istisnalara yapılan aşağıdaki ilave ile, bazı araçların münhasıran millî savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığına teslimi KDV’nden müstesna tutulmuştur.
“o) 4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listenin 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan “- Yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi (Yolcu taşıma kapasitesi sürücü dahil toplam yolcu sayısının 70 kilogramla çarpılması suretiyle hesaplanır. Bu hesaplamada koltuk olmasa dahi, koltuk montajı için bulunan sabit tertibatlar da koltuk olarak dikkate alınır) istiap haddinin (bir aracın güvenle taşıyabileceği sürücü ve yolcu dahil toplam yük ağırlığı) %50’sinin altında olan motorlu araçlardan (bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilenler, binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları hariç)” satırındaki motorlu taşıtlar ile 87.04 ve 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alan taşıtların, münhasıran millî savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığına teslimi,”
İstisna düzenlemesi, 24 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- Hazine ve Bazı Kamusal Kurumlara Yönelik Taşınmaz Teslimi ve Kiralamalarına Yönelik İstisnaya Mazbut Vakıfların Mülkiyetinde Bulunan Taşınmazlar da İlave edilmiştir.
Yayımlanan kanunun 7. maddesiyle KDV kanununun 17/4/p maddesine yapılan ilave ile, Vakıflar Genel Müdürlüğünün yönettiği ve temsil ettiği mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazlar da aynı madde düzenlemesi içinde istisna kapsamına alınmıştır.
İstisna düzenlemesi, 24 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- İthal Edilen Malın Teminatının Hesaplanmasına Esas Olan ÖTV Tutarı KDV İthalat İstisnası Kapsamına Alınmıştır.
Yayımlanan kanunun 8. maddesiyle KDV kanununun 16. maddesine ilave edilen ç bendi ile, 4760 sayılı ÖTV Kanununun 16. maddesinin (4) numaralı fıkrası uyarınca teminat karşılığı ithal edilen malın teminatının hesaplanmasına esas özel tüketim vergisi tutarı, ithalat istisnası kapsamına alınmıştır.
İstisna düzenlemesi, 1 Ağustos 2025 tarihinde yürürlüğe girecektir.
- Kurumlar Vergisi Kanununda (KVK) İndirimli Kurumlar Vergisi Uygulamasına İlişkin Yapılan Değişiklikler
Yayımlanan kanunun 18. maddesiyle Kurumlar Vergisi Kanununun “İndirimli Kurumlar Vergisi”ni düzenleyen 32/A maddesinde yapılan aşağıdaki değişikliklerle;
- KVK Md. 32. kapsamında kurumlar vergisi oranının Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından düzenlenen yatırım teşvik belgesi kapsamında gerçekleştirilen yatırımlardan elde edilen kazançlara indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap dönemi dahil en fazla on hesap dönemi %60 indirimli olarak uygulanacağı,
- Kazanç bulunmasına rağmen yararlanılmayan yatırıma katkı tutarlarının müteakip dönemlerde dikkate alınmayacağı,
- Yatırıma katkı tutarının, indirimli kurumlar vergisi uygulanmak suretiyle tahsilinden vazgeçilen vergi yoluyla yatırımların Devletçe karşılanacak tutarını, bu tutarın yapılan toplam yatırıma bölünmesi suretiyle bulunacak oranın ise yatırıma katkı oranını ifade edeceği,
- Yatırımın tamamlanması şartıyla, indirimli kurumlar vergisi uygulanmak suretiyle yararlanılan kısmı hariç olmak üzere kalan yatırıma katkı tutarının, yatırımın tamamlandığı hesap dönemini izleyen yıllarda VUK hükümlerine göre bu yıllar için belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak dikkate alınacağı,
belirlenerek;
- Cumhurbaşkanı’na indirimli kurumlar vergisi uygulamasına ilişkin olarak bazı yetkiler tanınmıştır.
MADDE 18- 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 32/A maddesinin birinci fıkrasında yer alan “bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen ve Ekonomi Bakanlığı tarafından teşvik belgesine bağlanan yatırımlardan elde edilen kazançlar” ibaresi “32 nci madde kapsamında kurumlar vergisi oranı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından düzenlenen yatırım teşvik belgesi kapsamında gerçekleştirilen yatırımlardan elde edilen kazançlara” şeklinde, “indirimli oranlar üzerinden kurumlar vergisine tabi tutulur” ibaresi “, indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap dönemi dahil en fazla on hesap dönemi %60 indirimli olarak uygulanır” şeklinde değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiş, ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, beşinci fıkrasına “ikinci” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve üçüncü” ibaresi eklenmiş, altıncı fıkrasında yer alan “ikinci” ibaresi “üçüncü” şeklinde değiştirilmiş, onuncu fıkrasına “belirlemeye” ibaresinden sonra gelmek üzere “Hazine ve” ibaresi eklenmiştir.
“Ancak, kazanç bulunmasına rağmen yararlanılmayan yatırıma katkı tutarları müteakip dönemlerde dikkate alınmaz.”
“(2) Bu maddenin uygulamasında yatırıma katkı tutarı, indirimli kurumlar vergisi uygulanmak suretiyle tahsilinden vazgeçilen vergi yoluyla yatırımların Devletçe karşılanacak tutarını, bu tutarın yapılan toplam yatırıma bölünmesi suretiyle bulunacak oran ise yatırıma katkı oranını ifade eder. Yatırımın tamamlanması şartıyla, indirimli kurumlar vergisi uygulanmak suretiyle yararlanılan kısmı hariç olmak üzere kalan yatırıma katkı tutarı, yatırımın tamamlandığı hesap dönemini izleyen yıllarda Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre bu yıllar için belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak dikkate alınır.
(3) Cumhurbaşkanı;
- a) İstatistikî bölge birimleri sınıflandırması ile kişi başına düşen millî gelir veya sosyoekonomik gelişmişlik düzeylerini dikkate almak suretiyle illeri ve ilçeleri gruplandırmaya ve bu gruplar, Gökçeada ve Bozcaada’da yapılan yatırımlar, sektörler, teknoloji alanları, Ar-Ge veya tasarım faaliyetleri, sanayi bölgeleri, kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri veya oluşturulacak teşvik programları itibarıyla teşvik edilecek yatırım konularına ilişkin yatırım ve istihdam büyüklüklerini belirlemeye,
- b) (a) bendinde belirtilen yatırımlar için yatırıma katkı oranını %50’yi geçmemek üzere belirlemeye,
- c) Yatırım teşvik belgesi kapsamında bu maddeye göre hesaplanacak yatırıma katkı tutarına mahsuben, toplam yatırıma katkı tutarının %50’sini ve hak edilen yatırıma katkı tutarını geçmemek üzere; indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap dönemi dahil dördüncü hesap döneminin sonuna kadar kurumun diğer faaliyetlerinden elde edilen kazançlarına indirimli kurumlar vergisi oranı uygulatmak suretiyle yatırıma katkı tutarını kısmen kullandırmaya ve bu oranı sıfıra kadar indirmeye,
ç) Yatırım harcamaları içindeki arsa, bina, kullanılmış makine, yedek parça, yazılım, patent, lisans ve know-how bedeli gibi harcamaların oranlarını ayrı ayrı veya topluca sınırlandırmaya,
- d) 6745 sayılı Kanun kapsamındaki yatırımlar için, birinci fıkra ile (c) bendindeki süreleri bir katına kadar, (c) bendindeki oranı %100’e kadar artırmaya,
yetkilidir.”
İndirimli kurumlar vergisi ile ilgili yukarıdaki değişiklikler, 16/6/2025 tarihinden önce başvurusu yapılmış ve reddedilmemiş olanlar hariç, 24 Temmuz 2024 tarihinden itibaren alınan yatırım teşvik belgelerine uygulanmak üzere 24 Temmuz 2024 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) Kanununa İlişkin Değişiklikler:
- Yerli Üretim Araçlar ile Diğer Bazı Araçların Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığınca Münhasıran Millî Savunma ve İç Güvenlik İhtiyaçlarında Kullanılmak Üzere İlk İktisabı ÖTV’nden Müstesna Tutulmuştur.
Yayımlanan kanunun 13. maddesiyle ÖTV kanununun 7. maddesinin ilk fıkrasının 3 numaralı bendine ilave edilen ç alt bendi ile:
“ç) (II) sayılı listede yer alan ve yerli katkı oranı en az %40 olan mallar ile 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan “- Yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi (Yolcu taşıma kapasitesi sürücü dahil toplam yolcu sayısının 70 kilogramla çarpılması suretiyle hesaplanır. Bu hesaplamada koltuk olmasa dahi, koltuk montajı için bulunan sabit tertibatlar da koltuk olarak dikkate alınır) istiap haddinin (bir aracın güvenle taşıyabileceği sürücü ve yolcu dahil toplam yük ağırlığı) %50’sinin altında olan motorlu araçlardan (bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilenler, binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları hariç)” satırındaki motorlu taşıtların, 87.04 ve 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alan taşıtların, Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı tarafından münhasıran millî savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere ilk iktisabı,”
ÖTV’nden müstesna tutulmuştur.
Değişiklik 24 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- Taşıt Araçlarına İlişkin II No’lu ÖTV Listesinde Cumhurbaşkanı’na Tanınan Yetkiye Motor Silindir Hacmi, Menzil ve Batarya Kapasitesi Ölçüleri de Dahil Edilmiştir.
Yayımlanan kanunun 14. maddesiyle ÖTV kanunun 12. maddesinin ikinci fıkrasının c bendine yapılan ilave ile, taşıt Araçlarına İlişkin II no’lu ÖTV listesinde Cumhurbaşkanı’na tanınan belirleme yetkisine motor silindir hacmi, menzil ve batarya kapasitesi ölçütleri de dahil edilmiştir.
Değişiklik 24 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- Binek Otomobiller ve Hafif Arazi Taşıtları’na İlişkin II No’lu ÖTV Listesinde Yer Alan Matrah ve Oranlarda Değişikliklere Gidildi.
Yayımlanan kanunun 15. maddesiyle ÖTV kanuna ekli II sayılı listenin binek otomobillere ilişkin 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan “- Diğerleri” satırı altındaki araçların ve 87.04 G.T.İ.P. numarasında yer alan hafif arazi taşıtlarına ilişkin özel tüketim vergisi oranları ile bu oranlara esas olan özel tüketim vergisi matrahlarında aşağıdaki değişikliklere ve ilaveye gidilmiştir:
Diğerleri
— Motor silindir hacmi 1600 cm³’ü geçmeyenler
— Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşmayanlar ……………………………………………………………………………….. 80
— Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşıp, 700.000 TL’yi aşmayanlar ……………………………………………………..80
— Özel tüketim vergisi matrahı 700.000 TL’yi aşıp, 800.000 TL’yi aşmayanlar ……………………………………………………..80
— Özel tüketim vergisi matrahı 800.000 TL’yi aşıp, 1.000.000 TL’yi aşmayanlar …………………………………………………..80
— Diğerleri ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 80
— Motor silindir hacmi 1600 cm³’ü geçen fakat 2000 cm³’ü geçmeyenler
— Elektrik motoru da olanlardan elektrik motor gücü 50 kW’ı geçip motor silindir hacmi 1800 cm³’ü geçmeyenler
— Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşmayanlar ………………………………………………………………………………… 80
— Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşıp, 1.000.000 TL’yi aşmayanlar …………………………………………………. 80
— Diğerleri ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….150
— Diğerleri
— Özel tüketim vergisi matrahı 1.000.000 TL’yi aşmayanlar ………………………………………………………………………………150
— Diğerleri ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….150
— Motor silindir hacmi 2000 cm³’ü geçenler
— Elektrik motoru da olanlardan elektrik motor gücü 100 kW’ı geçip motor silindir hacmi 2500 cm³’ü geçmeyenler
— Özel tüketim vergisi matrahı 1.000.000 TL’yi aşmayanlar …………………………………………………………………………… 150
— Diğerleri ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….150
— Diğerleri ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….220
— Azami yüklü kütlesi 3500 kilogramı geçmeyen arazi taşıtları ………………………………………………………………………….50
Söz konusu düzenlemeler 24 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- Organize Sanayi Bölgeleri’ne Kendi Kanunu Kapsamında Tanınan Vergi Muafiyetinin Banka ve Sigorta Muamaleleri Vergisini Kapsamayacağı Belirlendi.
Yayımlanan kanunun 9. maddesiyle 2/4/2000 tarihli ve 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 21. maddesinin birinci fıkrasına yapılan ilave ile, bu maddede yer alan muafiyetin 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu uyarınca ödenecek olan banka ve sigorta muameleleri vergisine şümulü olmadığı belirlenmiştir.
Değişiklik, 24 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu, Ar-Ge ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun ve Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanun Çerçevesinde Ücretlilere Tanınan Gelir Vergisi Teşviğinin Kapsamı Sınırlandı.
Yayımlanan kanunun 11., 19. ve 20. maddeleri ile:
- 26/6/2001 tarihli ve 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununun geçici 2. maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesinde yer alan gelir vergisi teşviği brüt asgari ücretin kırk katını aşmayan kısmı üzerinden hesaplanan gelir vergisinden Gelir Vergisi Kanununun 23. maddesinin birinci fıkrasının (18) numaralı bendinde düzenlenen asgari ücret istisnasına isabet eden vergi düşüldükten sonra kalan vergi tutarı ile ve aynı fıkranın ikinci cümlesinde yer alan “düzenlenen kağıtlar” ibaresi “düzenlenen kağıtların brüt asgari ücretin kırk katını aşmayan kısmı” şeklinde sınırlandırılmış,
- 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanunun maddesinin ikinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan gelir vergisi teşviği brüt asgari ücretin kırk katını aşmayan kısmı üzerinden hesaplanan gelir vergisinden Gelir Vergisi Kanununun 23. maddesinin birinci fıkrasının (18) numaralı bendinde düzenlenen asgari ücret istisnasına isabet eden vergi düşüldükten sonra kalan vergi tutarı ile sınırlandırılmış,
- 3/7/2014 tarihli ve 6550 sayılı Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanunun geçici 1. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin birinci cümlesinden sonra gelmek üzere eklenen cümle ile de istisna uygulanacak ücret tutarının brüt asgari ücretin kırk katını aşamayacağı belirlenmiştir.
Anılan değişiklikler, 1 Ağustos 2025 tarihinde yürürlüğe girecektir.
- İş Kanununa Göre Yapılması Gereken Yazılı veya Elektronik Bildirimlere İlişkin Değişikliğe Gidilmiştir.
Yayımlanan kanunun 23. maddesiyle, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 109. maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yazılı veya elektronik bildirim
MADDE 109- Bu Kanunda öngörülen bildirimlerin ilgiliye yazılı olarak ve imza karşılığında veya işçinin yazılı kabulü şartıyla elektronik iletilerin, gönderimi ve teslimatı da dâhil olmak üzere kullanımına ilişkin olarak hukuki delil sağlayan, elektronik postanın nitelikli şekli olan kayıtlı elektronik posta (KEP) hesabı üzerinden gönderilmek suretiyle yapılması gerekir. İş sözleşmesinin feshi sonucunu doğuracak bildirimler her hâlde yazılı yapılır. Yazılı bildirim yapılan kişi bunu imzalamazsa, durum o yerde tutanakla tespit edilir. Ancak, 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu kapsamına giren tebligat anılan Kanun hükümlerine göre yapılır.
KEP sisteminin kullanılmasına ilişkin maliyetler işveren tarafından karşılanır. Bu maddede belirtilen elektronik bildirimler KEP sistemi ile ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılır.”
Değişiklik 24 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- SGK Kanunu Uyarınca Yurtdışından Yapılacak Başvurulara İlişkin Düzenleme Yapılmıştır.
Yayımlanan kanunun 26. maddesiyle, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 99. maddesinin başlığı “Sosyal güvenlikle ilgili düzenlemeler, bildirimler ve yurt dışından başvuru” şeklinde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir:
“Bu Kanun ve bu Kanunla mülga kanunlar ile sosyal güvenliğe dair diğer kanunlar kapsamında Kuruma yapılması öngörülen başvurulardan Bakanlıkça uygun görülenler yurt dışında çalışma ve sosyal güvenlik müşavirlik veya ataşelikleri vasıtasıyla alınabilir.
Yurt dışından hangi başvuruların alınacağına, başvuruların alınmasına, Kuruma iletilmesine ve başvurulara dair diğer işlemlere ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.”
Değişiklik, 24 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
7555 Sayılı Kanuna ulaşmak için tıklayınız.
Bilgilerinize Sunulur.
Saygılarımızla,
GÜRELİ YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK
VE BAĞIMSIZ DENETİM HİZMETLERİ A.Ş.